Mali igrači mogu biti pobednici - Intervju sa Marijom Stepinom, predsednicom IO API Banke u Vodiču Saveta stranih investitora (FIC)
25.09.2020

U Vodiču Saveta stranih investitora (FIC) koji priprema i izdaje magazine Cord, objavljen je intervju sa Marijom Stepinom, predsednicom Izvršnog odbora naše Banke.

Intervju prenosimo u nastavku u celosti, a ujedno ga možete pronaći na  https://cordmagazine.com/sr/biznis/marija-stepina-api-banka-mali-igraci-mogu-biti-pobednici/ ili dok prelistavate celo digitalno izdanje FIC Vodiča 2020/21

Biti mali igrač na bankarskom tržištu ima svojih prednosti u odnosu na gigante koji posluju na srpskom tržištu. “Postoji niz prednosti koje male banke imaju na bilo kom tržištu, dok su dva preduslova presudna da bi se posao uspešno obavio – visoko profesionalna, rekla bih, ekspertska kompetentnost svakog timskog igrača i jasno razumevanje operativnog tržišta”, kaže Marija Stepina, predsednica Izvršnog odbora, API Banke. ”Stvaranje funkcionalnog tima je ono na čemu radimo svakodnevno. Ljudi, koje tražimo da nam se pridruže, treba da budu orijentisani na rezultat, samomotivisani, kreativni, komunikativni, kooperativni i da razmišljaju kritički.”

“Fleksibilnost i brzo donošenje odluka daju nama, malim igračima niša, priliku da budemo pioniri u uvođenju inovacija”, kaže naša sagovornica i dodaje da bez posebnosti po kojoj se izdvaja, male su šanse za pobedu u konkurenciji 26 lokalnih banaka na tržištu od 7 miliona stanovnika.

“Naravno, podrška vlasnika je od vitalnog značaja za svakog malog igrača, naročito u fazi razvoja, i čast nam je što imamo tu podršku i poverenje. Značajno povećanje kapitala Banke obavljeno je u drugom i trećem kvartalu ove godine, i to kada se svet suočava sa pandemijom, ali život se nastavlja”, kaže gospođa Stepina. “Sve banke, bez obzira na veličinu, paralelno sa rešavanjem poslovnih zadataka, trebalo bi da budu društveno odgovorne, da podržavaju domaću ekonomiju i poslovanje klijenata, uključujući sprovođenje posebnih mera koje je u tu svrhu izdala Narodna banka.”

– Koja je vaša tržišna niša? Na koje klijente ciljate i šta je vaša komparativna prednost?

Mi smo, na prvom mestu, univerzalna komercijalna banka. Naši klijenti su bili i jesu mala i srednja preduzeća i stanovništvo. Takođe pružamo uslugu velikim kompanijama u njihovom relativno malom delu poslovanja gde je potreban individualni pristup i efikasna komunikacija na obostranu korist.

API Banka svakodnevno analizira potencijal još nepokrivenih, ali ciljanih niša u poslovanju – i vredno radi na rešenjima za ulazak. Trenutno se koncentrišemo na razvoj nekoliko novih proizvoda dizajniranih za stanovništvo i nadamo se da ćemo ih predstaviti početkom sledeće godine. Za sada možemo reći da su svi ovi proizvodi prilagođeni klijentima i da se razlikuju od onoga što tržište nudi.

– Koliko su vaše usluge digitalizovane?

Sve banke su sada veoma usredsređene na digitalizaciju. Nasledili smo od prethodnog vlasnika prilično standardan set tehnoloških rešenja i temeljno pratimo perspektive IT razvoja u Srbiji.

Lokalni propisi sistematski otvaraju mogućnosti bankama da pružaju usluge na daljinu, što znači da uskoro filijale u smislu fizičkog prostora više neće biti toliko važne – one će više imati reprezentativnu ulogu. S obzirom na to da naša Banka ima samo dve poslovnice, mogućnosti da privučemo klijente i pružamo im usluge bez fizičke posete filijali Banke, od ključne su važnosti. Na prvom mestu,  govorimo o klijentima – fizičkim licima.

Postoje određene navike stanovništva koje treba uzeti u obzir, a nove tehnologije su same po sebi obavile pola posla, što ne garantuje konačni uspeh. Marketing i prihvatanje tehnologija od strane klijenata treba da budu uspešni da bi se zadatak u potpunosti izvršio i postigao cilj rasta poslovanja. Očigledno je da su mladi ljudi otvoreniji za inovacije, ali mi tražimo takve pristupe u prodaji, koji će takođe privući sredovečne i starije ljude.

Stoga imamo velike planove, podršku investitora, pametan tim, zdrave ambicije i razuman raspored realizacije – dovoljno osnova za organski i održivi razvoj u Srbiji i prepoznatljivost u određenim nišama.