Obaveštenje o primeni olakšica u otplati kredita
U skladu sa Odlukom Narodne banke Srbije o olakšicama u otplati kredita („Sl. glasnik RS“, br. 78/2025), API Bank a.d je počela sa primenom razumnih mera koje olakšavaju otplatu kredita, za one korisnike koji imaju poteškoća u otplati. Ukoliko nastupe okolnosti koje korisnika kredita dovode u teško imovinsko stanje, odnosno druge bitne okolnosti na koje korisnik ne može ta utiče, pri čemu se posebno uzimaju u obzir lične okolnosti korisnika, korisnik ima pravo da zatraži olakšice u otplati kredita.
Ko može da ostvari pravo na olakšice?
Pravo na olakšice imaju korisnici kod kojih su nastupile sledeće okolnosti:
- Gubitak posla
- Značajno smanjenje prihoda
- Teška bolest ili teška povreda korisnika
- Teška porodična prilika (teška bolest supružnika ili dece ili smrt)
- Razvod braka, ako su supružnici bili sadružnici po kreditu ili je jedan od supružnika jemac
Vrste olakšice
Pod olakšicama se podrazumevaju potpuno ili delimično refinansiranje duga iz ugovora, odnosno izmene ugovorenih uslova, uključujući, ali ne ograničavajući se na sledeće:
- Produženje roka otplate (produženje ukupnog roka otplate, uz smanjenje mesečnog opterećenja)
- Promenu vrste ugovora
- Odloženo plaćanje obaveza za određeni period
- Smanjenje kamatne stope (trajno ili privremeno umanjenje kamatne stope)
- Moratorijum/grace period tokom kojeg korisnik ne vrši otplatu, a banka ne obračunava redovnu ni zateznu kamatu na dospele obaveze
- Delimična otplata duga
- Promena valute u kojoj je ugovorena obaveza (konverzija obaveze iz strane valute u dinare)
- Delimičan oprost i konsolidacija duga
- Zastoj u otplati bez obračuna kamate u određenom periodu kada banka ne obračunava redovnu ni zateznu kamatu ni na dospele obaveze ni na preostalu glavnicu
- Kod duga po kreditnoj kartici, odnosno po osnovu dozvoljenog i/ili nedozvoljenog prekoračenja, otplata duga u 12 mesečnih rata uz primenu kamatne stope koja iznosi polovinu ugovorne kamatne stope
Napomene:
*Banka zadržava pravo da, na osnovu procene Vaše situacije, ponudi i drugu vrstu olakšica koje oceni kao adekvatnije u konkretnom slučaju.
*Ukoliko je banka pre stupanja na snagu Odluke, već primenila olakšice na neki konkretni kreditni proizvod, a koje su u duhu Odluke, nije u obavezi da iste ponovo primeni
*Ukoliko korisnik ima više kreditnih proizvoda u korišćenju, olakšice se mogu primenjivati na svaki pojedinačni kreditni proizvod
Vrsta kreditnih proizvoda na koje se mogu primeniti olakšice
- Stambeni krediti
- Gotovinski kredit/kredit za refinansiranje
- Dozvoljeno prekoračenje po računu
- Kreditne kartice
Način ostvarivanja prava na olakšice
Pravo na olakšice u otplati kredita ostvarivaće se u jedinstvenom postupku, pri čemu će Banka preduzeti i preventivne aktivnosti radi praćenja pojedinačnih kredita, kontaktirati korisnike po identifikovanju ranih znakova problema u otplati
Korisnik može i sam podneti banci zahtev za odobravanje olakšice. U zahtevu je potrebno da navede sve okolnosti koje su značajne za odlučivanje i da dostavi odgovarajuću dokumentaciju kao dokaz kojim se potvrđuju njegove tvrdnje.
Zahtev za olakšice možete podneti:
- Lično, u poslovnim prostorijama Banke
- Putem elektronske pošte na e- mail: olaksice@apibank.rs
- Preko internet prezentacije banke
Zahtev treba da sadrži:
- Popunjen formular zahteva za odobravanje olakšica u otplati kredita
- Opis okolnosti koje su dovele do poteškoća u otplati (uključujući uzročno-posledičnu vezu između nastalih okolnostii poteškoća u otplati)
- Dokaze koji potvrđuju pomenute okolnosti (potvrda o prestanku radnog odnosa, medicinska dokumentacija, sudsko rešenje o razvodu braka i sl.)
Postupanje po zahtevu
- Tim za odlučivanje o olakšicama odlučuje o zahtevu za uvođenje olakšica u otplati u roku od 30 dana od dana prijema zahteva i kompletne dokumentacije i o tome obaveštava korisnika pisanim putem
- Ukoliko zahtev nije kompletiran i potpun, Banka će Vas kontaktirati u roku od 3 radna dana od datuma prijema zahteva sa instrukcijama za dopunu
- Ukoliko ne odgovorite na ponudu banke u roku od 10 dana, Banka nije u obavezi da razmotri podneti zahtev
Podnošenje prigovora komisiji za olakšice
- Korisnik čiji je zahtev odbijen ili na njega nije odgovoreno u roku od 30 dana ima pravo da podnese prigovor Komisiji za olakšice u roku od 10 dana od prijema odluke o tom odbijanju, odnosno od isteka roka za odgovor na zahtev
- Prigovor može biti podnet i Komisiji za olakšice u filijali ili elektronski putem e-maila na adresu olaksice@apibank.rs
- Odluka Komisije za olakšice o prigovoru biće dostavljena u roku od 30 dana od dana prijema prigovora. Izuzetno rok se može produžiti za 15 dana, ako je potrebno da Banka utvrdi dodatne činjenice i okolnosti od značaja za donošenje odluke.
- U vezi sa odlukom Komisije za olakšice, možete podneti pritužbu Narodnoj banci Srbije, koja u postupku po pritužbi ispituje isključivo da li se davalac kredita pridržavao propisa u pogledu procedure u vezi sa zahtevom, te da u tom postupku ne može da naloži davaocu kredita da korisniku odobri bilo koju olakšicu.
Zahtev za odobravanje olakšica